Wednesday, August 14, 2013

Stirah in rambam taamei hamitzvos

The Ramban has a lengthy discussion about taamei hamitzvos in this week's parsha.  He begins by citing the rambam, who posits in moreh nevuchim that every mitzvah has a reason.  The rambam asks, if this is correct how do we explain the mishna  האומר על קן צפור יגיעו רחמיך ומשתקין אותו, and the gemara which explains, מפני שעושה מדותיו של הקדוש ברוך הוא רחמים ואינן אלא גזרות?  The rambam answers that it is actually a machlokes in the gemara as to why it is prohibited to daven in this fashion - while one opinion thinks it is because we shouldn't assume that there are reasons for mitzvos, we paskin like the other opinion, who thinks there are reasons for mitzvos.  according to him, we cannot daven in this fashion for another reason - מפני שמטיל קנאה במעשה בראשית.

This is well known.  But I checked up how the Rambam quotes this mishna in the yad hachazaka, and look what he says:  מי שאמר בתחנונים מי שריחם על קן ציפור שלא ליקח האם על הבנים או שלא לשחוט אותו ואת בנו ביום אחד ירחם עלינו וכיוצא בענין זה משתקין אותו. מפני שמצות אלו גזרת הכתוב הן ואינן רחמים. שאילו היו מפני רחמים לא היה מתיר לנו שחיטה כל עיקר. -  the rambam paskins like the guy who says there are NO reasons for mitzvos!?!

Truth be told, while I have not seen it inside, I have been told that R Soloveitchik held that the rambam explains taamei hamitzvos very differently in the yad and in the moreh.  In particular, the rav pointed to something m'inyana diyoma - a rambam in hilchos teshuva: אע"פ שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישינים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם. אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה. - what we see in this rambam is that even though there is a "taam" for tekias shofar, the rambam refuses to label it as such.  rather, the mitzvah is a "gezeiras hakasuv" and the rationale is only a "remez".

Is this really a contradiction - I am not so comfortable with that.  Or is there some way to be meyashev?(suggestions much appreciated as always.)

No comments:

Post a Comment